اتریوم چیست؟ همه چیز درباره اتریوم

0 دیدگاه
Rate this post
Rate this post

اتریوم یا Ethereum از زبان سایت رسمی اتریوم این‌گونه بیان‌شده است:

اتریوم پلتفرمی غیرمتمرکز است که قراردادهای هوشمند را اجرا می‌کند: هیچ‌گونه احتمال ازکارافتادگی، سانسور، تقلب یا دخالت افراد شخص ثالث برای برنامه‌هایی که روی اتریوم اجرا می‌شوند، وجود ندارد.

اتریوم یکی از پادشاهان حکومت ارز دیجیتال و رمز ارزها است، پلتفرم ازاداتریوم مبتنی بر فنّاوری بلاک چین است. این ارز دیجیتال که در سال 2014 توسط نابغه 26 ساله‌ای به نام ویتالیک بوترین انتشار شد، در کنار رقیب حرفه‌ای خود بیت کوین سروصدای زیادی به پا کرده است. جالب است بدانید بلاک چین اتریوم برای اجرای کد‌های برنامه‌نویسی برنامه‌های غیرمتمرکز طراحی‌شده است.در مسابقه سودآوری ارزهای دیجیتال و رمزارزهای طلایی مانند اتریوم عقب نباشید. درادامه شاهد شگفتی ها و رازهای مبهم زیادی درباره سازنده 26 ساله اتریوم و …  در آسان ماینینگ خواهید شد.

ماجرای خالق جوان اتریوم :

خالق اصلی و ایده پرداز اتریوم یک نابغه روسی به نام ویتالیک بوترین است. تلاش ویتالیک برای کشف یک اشتیاق جدید در زندگی باعث شد سازنده اتریوم جوان وارد دنیای ارز دیجیتال شود. پربارترین سال‌های زندگی ویتالیک بوترین ازنظر خودش، چهار سالی است که در دبیرستان Aberald، در تورنتو گذرانده است ویتالیک بوترین اولین بار از پدرش درباره بیت کوین  شنید. پدرش در سال ۲۰۱۳ استارتاپ نرم‌افزاری راه اندازی کرده بود.در ابتدا سروصداهای دنیای ارز دیجیتال در نگاه اول‌نظر او را جلب نکرد.او گمان می‌کرد که کریپتوکارنسی موفق نخواهد شد، زیرا هیچ ارزش ذاتی ندارد.اماکم کم به آن علاقه‌مند شد.در تاریخ ۳۰ ژوئیه ۲۰۱۵ اولین نسخه عمومی اتریوم Ethereum بانام فرانتیر Frontier در دسترس عموم قرار گرفت.پلتفرم آزمایشی اتریوم به نام المپیک (Olympic) در ماه مه 2015 راه‌اندازی شد. اعضای تیم ساخت اتریوم شامل افراد زیر است :

  1. ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)
  2. چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)
  3. آنتونی دی‌لوریو (Anthony Di Iorio)
  4. میهای آلیسی (Mihai Alisie)
  5. جوزف لوبین (Joe Lubin)
  6. گاوین وود (Gavin Wood)

سرانجام اتریوم در ماه ژانویه سال 2014 میلادی،توسط ویتالیک بوترین و هم‌تیمی‌هایش منتشر و به مردم ارائه شد. خبر تصادف و شایعه مرگ ویتالیک بوترین در 25 ژوئن سال 2017 منتشر شد. یکی از تبعات انتشار این خبر کاسته شدن 4 میلیارد دلار از حجم بازار اتریوم بود.اما بااین‌حال، اتریوم توانست دوباره ارزش خود را به دست آورد و نقش اساسی ویتالیک بوترین نیز در اتریوم، ارزهای دیجیتال و بلاک چین به‌خوبی رونمایی گردید.

همه مفاهیم کلیدی که در خانواده اتریوم بدانید :

داستان قرارداد هوشمند اتریوم

همان‌طور که می‌دانید یک قرارداد عادی، توافقی بین دو یا چند نفر حقیقی یا حقوقی است که منجر به تعهد می‌شود. در قرارداد هوشمند کدهای کامپیوتر اتوماتیک و تضمینی فرایندها را انجام می‌دهند و نیازی به شخص سومی نیست. هر فعالیتی را که قراردادهای هوشمند ثبت می‌کنند غیرقابل‌بازگشت است. هم‌چنین تمامی شرایط و اقدامات را می‌توان پیگیری کرد. به زبان ساده‌تر کار قراردادهای هوشمند اجرای خودکار دستورالعمل‌های داده‌شده به آن‌ها است. سازوکارهای اتریوم همه مبتنی بر قراردادهای هوشمند است.

 

اتر( سوخت موردنیاز اتریوم)

اتر Ether همان سوخت لازم برای انجام تراکنشی یا برنامه‌های غیرمتمرکز در شبکه اتریوم است. به عبارتی اتر، نام ارز دیجیتال اصلی پلتفرم اتریوم است نقش مهم اتر کاربرد ان به‌عنوان دارایی و انجام تراکنش‌های آنلاین است. هزینه‌های شبکه مثل کارمزد تراکنش‌ها با استفاده از اتر پرداخت می‌شود و استخراج‌کنندگان اتر را به‌مثابه پاداش با ساخت بلاک دریافت می‌کنند. اتر در صرافی‌ها خریدوفروش می‌شود. دارای ارزش است. درکل ایجاد انگیزه برای فعالیت شبکه، هدف اصلی ایجاد اتر بوده است.

هک بزرگ اتریوم!

هک بزرگی که در ۱۷ ژوئن در سال 2016 رخ داد، باعث بوجود آمدن اتریوم جدیدی شد.این هکر توانست بالای ۵۰ میلیون دلار اتریوم را برای خود انتقال دهد. اتریوم قبلی را اتریوم کلایسک نامیدند.سپس در ماه می همان سال ،ایجاد طرح  تحولی به نام DAO  همه را به شدت نسبت به آینده اتریوم خوش بین کرد.

DAO چیست؟ دموکراسی واقعی

DAO، کوچک شده ی واژه «Decentralized Autonomous Organization»است.

دی ای او «سازمان خودگران غیرمتمرکز»، یک قرارداد هوشمند پیشرفته در تحول بزرگ اتریوم است. به بیان ساده تر صندوق سرمایه‌گذاری است  که به صورت غیرمتمرکز توسط سرمایه‌گذارانش کنترل می شود. فرایند کار DAO این گونه است که افراد قادر هستند اتریوم بخرند و به DAO واریز کنند. در قبال اتریوم‌ها، DAO به سرمایه‌گذاران توکن‌هایی میدهد که با آن توکن‌ها، در صندوق حق رای پیدا می‌کنند.سپس برنامه نویسان می‌توانستند ایده‌های خود را ارسال کنند و سپس در میان دارندگان توکن‌های DAO رای گیری انجام می‌شد. سپس وقتی 20 درصد موافقت خود را با طرح اعلام می‌کردند، صندوق DAO به طور خودکار سرمایه مورد نیاز را در اختیار توسعه‌دهنده قرار می‌داد تا با آن بتواند برنامه خود را بسازد و بعد از ساختن برنامه، سود خوبی نصیب خودش و سرمایه‌گذاران شود.

چیزی از معرفی DAO نگذشته بود که، این صندوق، بیش از ۱۵۰ میلیون دلار اتریوم جذب کرد و عطش سرمایه گذاران برای مشارکت بیشتر می شد. در کد DAO یک تابع تعریف شده بود که با آن سرمایه‌گذاران می‌توانستند هر وقت خواستند توکن‌های DAO ی خود را بدهند و اتریوم‌هایشان را پس بگیرند.

ماشین مجازی اتریوم چیست؟

ماشین مجازی اتریوم، باعث تحول در سازوکارهای برنامه های مبتنی بر فناوری بلاک چین شد.به عبارتی با  ماشین‌های مجازی اتریوم، شما می‌توانید به جای اینکه برای هر برنامه، یک بلاکچین مستقل ایجاد بکنید، از بلاکچین اتریوم برای همه برنامه‌های خود استفاده کنید.

ماشین مجازی اتریوم یا (EVM) یک نرم‌افزار کاملاً تورینگ است و روی شبکه اتریوم اجرا می‌شود. این سیستم صرف‌نظر از زبان برنامه‌نویسی به هر میزان که کاربر بخواهد زمان و حافظه در اختیارش قرار می‌دهد. ماشین مجازی اتریوم روند ایجاد برنامه‌های بلاک چینی را بسیار آسان‌تر و کارآمد‌تر از همیشه می‌کند. به‌جای اینکه برای هر برنامه یک بلاک چین ایجاد کنید می‌توانید از بلاک چین اتریوم برای هزاران برنامه بهره بگیرید.

آینده اتریوم

دومین ارز دیجیتال جهان یعنی اتریوم آن‌قدر بالا و پایین داشته است که اظهارنظر قطعی در مورد قیمت آن در کوتاه‌مدت و درازمدت دشوار می‌باشد؛ اما متخصصان کریپتو هرگز فاقد خیال‌پردازی نیستند و آن‌ها همه نوع پیش‌بینی‌های واقع‌گرا و خیال‌پردازان را مطرح می‌کنند که گاها این پیش‌بینی‌ها تا زمانی که تحقق پیدا می‌کنند، قابل‌اعتماد به نظر نمی‌رسند.

اگر در شگفتید که بدانید نظر کارشناسان مشهور آی تی و کریپتو در مورد آینده اتریوم چیست، در زیر ده تا از این پیش بینی ها موردتوجه قرارگرفته است.

۱. بابی اولری Bobby Ullery

Bobby Ullery مدیر فنی شرکت Waysay مطمئن است که اتریوم و بیت کوین تا انتهای ۲۰۲۰ حجم بازار ۴.۵ ترلیون دلار را سهیم خواهند شد. به نظر شما این مقدار خیلی زیاد نیست؟ امروزه هیچ شرکتی در جهان نمی‌تواند به حجم بازار حتی بیش از یک ترلیون دلار مباهات کند و هزینه تمام موجودی طلای جهان حدود ۷ ترلیون دلار می‌باشد.

Ullery می‌گوید که محاسبه قیمت اتریوم به دلیل موجودی نامعلوم اتریوم در آینده و تأثیر گواه اثبات سهم (proof of stake) بسیار سخت می‌باشد؛ اما اگر با توجه به اعداد موجود و گردش ۱۰۰ میلیونی حال حاضر اتریوم محاسباتی را انجام دهیم، قیمت اتریوم حدود ۱۱۳۵۷ دلار برای هر کوین درمی‌آید که یعنی حدود ۴۰۰۰ درصد رشد به نسبت حال.

۲. راجر ور Roger Ver

راجر ور (Roger Ver) بنیان‌گذار Bitcoin.com معتقد است که اتریوم پتانسیل کافی برای عملکرد بهتر از بیت کوین را در دو سال آینده دارا است. این یعنی که اتریوم ممکن است بر آستانه ۱۰۰۰ دلار فایق آید و موقعیت خود را در ارتباط با تعداد توکن های در حال گردش حفظ کند. بیت کوین کش هم ممکن است در ابتدای ۲۰۲۰ همین را انجام دهد؛ اما به نظرتان دلیل این امر چیست؟ برتری فنی به کمک به اوج گرفتن اتریوم ادامه خواهد داد.

به‌هرحال، Olaf Carlson-Wee که مدیرعامل Polychain Capital است، همین مطلب را در ۲۰۱۸ ابراز کرد و مطمئن بود که اتریوم در سال بعدی ازلحاظ حجم بازار از بیت کوین پیشی می‌گیرد که چنین چیزی به واقعیت نپیوست.

۳. نیگل گرین Nigel Green

Nigel Green که مدیرعامل deVere Group و یک متخصص مشهور ارزهای دیجیتال می‌باشد، پیش بینی کرده بود که اتریوم تا انتهای ۲۰۱۸ به قیمت ۲۵۰۰ دلار می‌رسد و در ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ حتی به قله‌های بلندتری خواهد رسید. سال گذشته پیش بینی او تحقق پیدا نکرد اما بحث‌ها و دلایلی که ارائه داده هنوز هم متقاعدکننده هستند. او بر این باور است که رشد اتریوم توسط سه عامل آغاز خواهد شد:

ماهیت غیرمتمرکز اتریوم برای توسعه‌دهندگان شدیداً باارزش است و به‌طور گسترده در محاسبات ابری مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

استفاده روزافزون از قراردادهای هوشمند

اتریوم یکی از کوین های اصلی است که در ترید مورداستفاده قرار می‌گیرد و حجم روزانه آن بسیار عظیم می‌باشد و نزدیک است که از بیت کوین سبقت بگیرد.

۴. Marouane Garcon

Marouane Garcon مدیرعامل Amulet واقع‌گرا باقی می‌ماند. او پیش بینی می‌کند که اتریوم به‌آسانی بتواند به ۱۰۰۰ دلار برسد. این پیش بینی با توجه به انتشار قریب‌الوقوع آپدیت کسپر (Casper) بسیار قابل‌اعتماد به نظر می‌رسد. تنها چیزی که می‌تواند سرعت اتریوم را برای رسیدن به این مهم کم کند، پیچیدگی‌های احتمالی برای پیاده‌سازی casper می‌باشد.

۵. الکسیس اوهانیان Alexis Ohanian

او که یکی از بنیان‌گذاران شبکه ردیت (Reddit) می‌باشد، ابراز داشته که اگرچه بلاک چین اتریوم خالی از اشکال نیست اما هنوز هم یک فناوری عالی با پتانسیل عظیم است؛ بنابراین می‌تواند تا انتهای امسال به ۱۵۰۰ دلار برسد.

۶. Steven Nerayoff

او که مدیرعامل و بنیان‌گذار Alchemist می‌باشد، پیش بینی کرده که قیمت اتریوم تا انتهای ۲۰۱۹ باید دو برابر یا سه برابر شود. میلیاردها دلار در این فضا سرمایه‌گذاری شده و بنابراین امسال ده برابر سال قبل پروژه‌های بیشتری پیاده‌سازی و اعمال خواهد شد.

پیش‌بینی‌های جالب دیگر

Matias Dorta که بنیان‌گذار ICO Informer است، قیمت ۲۰۰۰ دلار را تا ۲۰۲۰  پیش بینی کرده است.

Brandon Quittem که تحلیل‌گر کریپتو است، ۵۰۰۰ دلار یا ده برابر قیمت فعلی را پیش بینی کرده است.

Brian Schuster که رئیس Founder Solutions است، ۱۰۰۰۰۰ دلار را در سال‌های آینده برای هر کوین اتریوم پیش بینی کرده است.

Joseph Raczynski که بنیان‌گذار Joe Technologist.com می‌باشد، ۱۰۰۰ دلار را در ۲۰۱۹  پیش بینی کرده است.

کارشناسان کریپتو بر این باورند که پتانسیل اتریوم دست‌کم گرفته‌شده است. در آینده، اتریوم در هزاران پلتفرم معرفی خواهد شد و این امر باعث ورود ترلیون ها دلار پول به این صنعت خواهد شد. آهسته و پیوسته این مدینه فاضله به واقعیت نزدیک خواهد شد.

مزایای اتریوم

سازمان‌هایی که از فناوری بلاک چین اتریوم استفاده می‌کنند

مایکروسافت و آمازون شروع به استفاده از پروتکل اتریوم کرده‌اند تا به کاربران امکان دهند از طریق پلتفرم‌های BaaS رایانش ابری خود، بتوانند بلاک چین‌ها را ایجاد و مدیریت کنند. این امر باعث ایجاد پلتفرم آژر مایکروسافت در می ۲۰۱۹ و بلاک چین مدیریتی آمازون در آوریل سال جاری‌شده است.

این پلتفرم های BaaS می‌توانند در رشد و پذیرش اتریوم نقش مهمی ایفا کنند. به‌علاوه، به مشتقات اتریوم نظیر بلاک چین کیوروم جی‌پی مورگان که پلتفرم متن باز و سازمان محور بر بستر بلاک چین اتریوم است دسترسی ارائه می‌دهند.

بلاک چین کیوروم از طریق شبکه اطلاعات بین‌بانکی کیوروم (IIN) در اختیار بیش از ۲۵۰ بانک جهانی قرارگرفته است و در حال حاضر از طریق پلتفرم های BaaS توسط شرکت‌های بزرگ جهان قابل‌استفاده است.

اگرچه بلاک چین کیوروم همان نسخه خصوصی و دارای مجوز اتریوم است، اما توسعه‌های مهم دیگری نیز بر روی بلاک چین عمومی اتریوم انجام‌شده است. برای مثال یکی از ۴ شرکت برتر حسابداری جهان به اسم ارنست و یانگ (Ernest & Young) اخیراً پروتکل بلاک چین عمومی خود به اسم نایتفال را عرضه کرده است. این پروتکل یک ابزار حریم خصوصی بر اساس پروتکل zk-SNARK می‌باشد که به شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ که به حریم خصوصی بلاک چین نیاز دارند، امکان می‌دهد تا بر بستر شبکه عمومی اتریوم، بلاک چین خود را ایجاد کنند.

چرا شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ، اتریوم را انتخاب می‌کنند؟

به نظر می‌رسد که اتریوم محبوب‌ترین بلاک چین بین سازمان‌ها می‌باشد. برای مثال بیش از ۵۰ درصد شرکت‌های میلیارد دلاری که در فهرست ۵۰ شرکت میلیارد دلاری حاضر در عرصه بلاک چین فوربز حضور دارند در حال ایجاد برنامه‌هایی بر بستر اتریوم یا پلتفرم های مختلف آن می‌باشند.

در ادامه این مقاله به دلایل اصلی انتخاب اتریوم توسط این سازمان‌ها می‌پردازیم.

۱- مزیت اولین بودن: اتریوم اولین بلاک چین قابل‌برنامه‌ریزی است که از ویژگی زبان برنامه‌نویسی تورینگ کامل بر بستر بلاک چین خود بهره می‌برد که دارای عملکرد قراردادهای هوشمند است.

۲- اتریوم پروژه‌ای کاملاً برنامه‌ریزی‌شده است: اکثریت ارزهای دیجیتال کاملاً بلااستفاده می‌باشند و سریعاً به وجود می‌آیند و از بین می‌روند؛ اما اتریوم بر اساس سابقه خود و در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال، پروژه‌ای با سطح اعتبار بالا است به‌طوری‌که وایت پیپر آن در سال ۲۰۱۳ و خود اتریوم نیز در سال ۲۰۱۵ عرضه‌شده است.

این پروژه نگرش و نقشه راه مشخصی برای مقیاس‌پذیری خود به‌منظور همگام ساختن بلاک چین خود ازنظر فناوری در سال‌های آتی دارد. باعرضه اتریوم ۲.۰ که به‌روزرسانی مهمی است طی ۴ فاز و مدت‌زمان ۲ الی ۳ سال، این پروژه مقیاس‌پذیر خواهد شد.

۳- سیستم آزاد است: بلاک چین عمومی اتریوم یک سیستم آزاد است یعنی آنکه تمام افراد می‌توانند به پروژه بپیوندند و در رشد و توسعه آن شرکت کنند. این موضوع یک مزیت مهم است زیرا توسعه و بهبود اکوسیستم را برای همه امکان‌پذیر می‌سازد. پلتفرم های بلاک چین خصوصی نظیر هایپرلجر، هش‌گراف، کوردا و غیره از اثرات دستگاه‌های آزاد نظیر اتریوم برخوردار نمی‌شوند.

۴- پشتیبانی گسترده‌ای دارد: اتریوم دارای بزرگ‌ترین جامعه توسعه‌دهندگان است که بر روی پروتکل بلاک چین کار می‌کنند. صدها هزار توسعه‌دهنده بر روی اکوسیستم اتریوم در حال کار کردن می‌باشند و این پروژه توسط شرکت‌های متوسط تا بزرگ پشتیبانی می‌شود. هم‌چنین اتحادیه سازمانی اتریوم و هایپرلجر دائماً بر توسعه این پروژه نظارت کرده و در این امر شرکت می‌کنند.

۵- تراکنش‌های خصوصی: سازمان‌ها می‌توانند با اتریوم و از طریق ایجاد کنسرسیوم های خصوصی با لایه‌های تراکنش‌های خصوصی به حریم خصوصی دست یابند. کیوروم از شرکت جی‌پی مورگان مثال خوبی در این زمینه است. هم‌چنین سازمان‌ها اکنون می‌توانند بر بستر بلاک چین عمومی اتریوم و با استفاده از پروتکل نایتفال به حفظ حریم خصوصی دست یابند.

۶- اجرای سریع: توسعه‌دهندگان و سازمان‌ها به‌آسانی می‌توانند کار با اتریوم را شروع کنند. پلتفرم های BaaS نظیر آژر مایکروسافت و بلاک چین مدیریتی آمازون و پلتفرم های نرم‌افزار به‌عنوان سرویس یا SaaS نظیر کالیدو (Kaleido) از کانسنسیس درصدد این می‌باشند که توسعه شبکه‌های بلاک چین را برای کسب‌وکارها آسان کنند. کیت‌های توسعه و ابزارهای جدید دائماً عرضه می‌شود تا اتریوم بتواند به‌آسانی در بین سازمان‌ها و کسب‌وکارها پذیرفته شود.

۷- قابلیت اشتراک و همکاری: سازمان‌ها می‌توانند شبکه‌های بلاک چین خصوصی یا دارای مجوز مبتنی بر اتریوم توسعه دهند و آن را وارد شبکه اصلی عمومی اتریوم کنند تا از بلاک چین عمومی باارزش، گسترده و فعال و تمام بخش‌های این اکوسیستم بهره ببرند. مثال خوبی که در این زمینه می‌توان عنوان کرد پانتئون (Pantheon) از پگاسیس (‌PegaSys) است. پانتئون اولین کلاینت سازمانی اتریوم می‌باشد که مطابق با زنجیره عمومی است. به‌طور کل قابلیت اشتراک و همکاری اتریوم، بلاک چین های سازمانی را به‌روز حفظ می‌کند زیرا به آن‌ها دسترسی جهانی، شبکه گسترده‌ای از کاربران و برنامه‌های غیرمتمرکز و توسعه‌ها و به‌روزرسانی‌های مستمر ارائه می‌کند.

۸- سرمایه‌گذاری: قیمت ارز دیجیتال اصلی اتریوم یعنی اتر از زمان عرضه بیش از ۹۰۰۰ درصد افزایش داشته است. پذیرندگان و سرمایه‌گذاران اولیه اتر از سود چشمگیر سرمایه‌گذاری خود بهره‌مند شدند و انتظار می‌رود که قیمت اتر به‌تدریج با افزایش بیشتری نیز روبه‌رو باشد.

محرک افزایش قیمت اتر، پذیرش پروتکل اتریوم، توکن شناسی و کاهش صدور اتر تا ۱۰ برابر تا سال ۲۰۲۱ می‌باشد. به این دلایل، انتظار می‌رود که اتریوم سود خالص زیادی به سازمان‌ها و سرمایه‌گذاران ارائه دهد.

سایلنت باکس های آسان ماینینگ

معایب اتریوم

نقاط ضعف اتریوم برای سازمان‌ها

اگرچه به نظر می‌رسد که اتریوم بلاک چین پیشرو برای راهکارهای تجارت‌های سازمانی می‌باشد، اما بدون نقص نیست و نقاط ضعفی نیز دارد. بعضی از مهم‌ترین نگرانی‌های تجارت‌های سازمانی در خصوص اتریوم عبارت‌اند از:

۱- مقیاس‌پذیری: مشکل اصلی اتریوم، مقیاس‌پذیری است. تراکنش‌ها هم چنان کند می‌باشند به‌طوری‌که بلاک چین عمومی اتریوم فقط می‌تواند حدود ۱۵ الی ۲۰ تراکنش در ثانیه پردازش کند. برای مقایسه می‌توان گفت که این تعداد برای ویزا حدود ۴۵۰۰۰ تراکنش در ثانیه است. سازمان‌ها به تعداد تراکنش‌های زیاد نیاز دارند و اتریوم در حال حاضر نمی‌تواند در شبکه اصلی عمومی خود این امر را محقق سازد.

هرچند نسخه‌های مختلف و دارای مجوزی از بلاک چین اتریوم وجود دارند که دارای این محدودیت‌ها نمی‌باشند و می‌توانند سرعت بیشتری نسبت به ۱۵ الی ۲۰ تراکنش در ثانیه داشته باشند؛ بنابراین اتریوم به‌نوعی این مشکل را در حال حاضر برطرف کرده است به‌طوری‌که سازمان‌ها می‌توانند بلاک چین های خصوصی اتریوم را توسعه دهند و آن‌ها را به بلاک چین عمومی اتریوم متصل کنند. اوایل ماه جاری، ویتالیک بوترین مؤسس اتریوم پیشنهاد کرد که از بلاک چین بیت کوین کش به‌عنوان راهکار موقت استفاده شود. این امر به حل کردن مشکل مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم کمک خواهد کرد.

۲- عدم قطعیت: یکی دیگر نقطه‌ضعف‌های مهم اتریوم برای سازمان‌ها این است که همچنان به‌شدت درحال‌توسعه است و در این مسیر ممکن است اختلال‌هایی به وجود آید. برای مثال اتریوم برای مقیاس‌پذیری باید در به‌روزرسانی اتریوم ۲.۰ از الگوریتم اجماع گواه اثبات کار به گواه اثبات سهام انتقال یابد. این تغییر بسیار مهم است و اگر طبق برنامه پیش نرود می‌تواند منجر به اختلال در کل سیستم شود.

۳- رقابت: اگرچه اتریوم محبوب‌ترین بلاک چین سازمانی است، اما در رقابت با سایر پروتکل‌های بلاک چین است که مدعی‌اند مقیاس‌پذیرتر از اتریوم می‌باشند. این رقیب‌ها شامل EOS، کاردانش، استعار، نئو، درون و سایر بلاک چین ها می‌باشد. هم‌چنین اتریوم با پروتکل های بلاک چین که هنوز عرضه نشده اند نظیر هدرا هش‌گراف، پولکادوت و شبکه متن باز تلگرام (TON) رقابت خواهد کرد.

اتریوم ۲.۰: چگونه تعاملات سازمانی با این اکوسیستم تغییر خواهد کرد

در حال حاضر اتریوم با چندین مشکل و محدودیت پیرامون فناوری بلاک چین خود نظیر مشکلات موجود در قابلیت اشتراک و همکاری، مقیاس پذیری تراکنشی و اقتصادی، امنیت، ثبات، نظارت و سایر موارد مواجه است. هرچند، تیم توسعه دهنده اتریوم در حال بررسی این مشکلات با اصلاح عمده پروتکل از طریق اتریوم ۲.۰ می‌باشند.

بوترین در این خصوص گفته است:

اتریوم ۱.۰ تلاش جداگانه چند نفر برای ایجاد رایانه جهانی بود. اتریوم در واقع این رایانه جهانی خواهد بود.

برای آنکه اتریوم به “رایانه جهانی” تبدیل شود، این به روزرسانی ۳ محتوای اصلی را معرفی خواهد کرد که به موفقیت پروتکل و پذیرش آن به عنوان یک استاندارد بین کسب و کارها کمک می‌کند:

تغییر وضعیت از الگوریتم اجماع گواه اثبات کار با مصرف انرژی زیاد به الگوریتم اجماع گواه اثبات سهام. دارندگان اتریوم با حداقل ۳۲ اتر می‌توانند در استیکینگ شرکت کنند یا با اترهای یکدیگر یک استخر تشکیل دهند. این امر باعث خواهد شد شرکت کنندگان بیشتری به شبکه بپیوندند و اتریوم ۲.۰ غیرمتمرکزتر، انعطاف پذیرتر و ایمن تر شود.

پیاده سازی راهکارهای مقیاس پذیری لایه دوم و در سطح شبکه نظیر شاردینگ که انجام تراکنش های اتریوم را در زنجیره های جانبی موازی امکان پذیر خواهد ساخت. این راهکار مقیاس پذیری با زنجیره های پلاسما ترکیب خواهد شد و به اتریوم امکان خواهد داد تا حجم تراکنش های بیشتری مدیریت کند که طبق گفته های جوزف لوبین یکی از موسسان اتریوم به ده ها هزار تراکنش غیرمتمرکز در ثانیه می‌رسد.

ماشین مجازی اتریوم که نیروی محرکه توسعه برنامه های غیرمتمرکز بر بستر بلاک چین اتریوم است به طور کل اصلاح و بر روی کد برنامه نویسی جدیدی به اسم وب اسمبلی (WASM) اجرا خواهد شد. این بخش از به روزرسانی، امنیت، کاربرد و سرعت کلی اتریوم را افزایش خواهد داد.

به علاوه، اتریوم ۲.۰ در ۷ فاز مختلف ارائه می‌شود. ۳ فاز اول که عبارتند از فاز صفر (بیکن چین)، فاز ۱ (فاز و شاردینگ مقدماتی)، فاز ۲ (eWASM) حداقل یک سال و نیم پیاده سازی کامل آنها طول می‌کشد و انتظار می‌رود در اوایل سال ۲۰۲۰ عرضه شوند. این موضوع بدان معنا است که عرضه کامل اتریوم ۲.۰ زمان زیادی طول می‌کشد و همانند هاردفورک کنستانتینوپول باید منتظر تاخیرهایی نیز در این مدت باشیم.

اتریوم که یکی از قدیمی ترین بازیگران عرصه کریپتو می‌باشد، در بین تجارت های سازمانی به اعتبار قابل توجهی دست یافته است. هم چنین کاربردهای واقعی پروتکل اتریوم، ۱۱ دسته بندی مهم مورد علاقه تجارت های سازمانی را پوشش داده است. جامعه بزرگ توسعه دهندگان اتریوم که بر روی بهبود پروتکل بلاک چین کار می‌کنند، می‌توانند به عنوان مزیت فنی در نظر گرفته شوند.

به طور کل اتریوم به آسانی می‌تواند توسط پروتکل های بلاک چین رقیب ها که می‌توانند به وعده های خود عمل کنند و شبکه بلاک چین خود را سریعتر گسترش دهند، جایگزین شود. با این حال، در این دنیای نوآورانه فناوری بلاک چین خیلی زود است که برنده نهایی را مشخص کنیم.

لیست کیف پول های برتر اتریوم2020

 ۱. کیف پول سخت افزاری اتریوم: LEDGER NANO S

این کیف پول یکی از ارزان ترین کیف پول های سخت افزاری اتریوم با قیمتی در حدود ۶۵ دلار است. اتریوم بصورت آفلاین روی این دستگاه ذخیره می‌شود. هرگاه بخواهید اتریوم را خرج کنید این دستگاه، آن را با استفاده از کلید خصوصی داخلی امضاء می‌کند. شما می‌توانید اتریوم و اتریوم کلاسیک  را با هم در این کیف پول ذخیره کنید. بهترین ویژگی Ledger Nano S این است که همراه یک نمایشگر OLED عرضه می‌شود که به شما امکان کنترل تراکنش‌ها را می‌دهد. امنیت دستگاه به قدری بالا است که شما حتی می‌توانید آن را روی یک کامپیوتر هک شده نیز استفاده نمایید.

۲. کیف پول سخت افزاری اتریوم:  TREZOR

کیف پول Trezor، اولین کیف پول سخت افزاری اختراع شده برای بیت کوین است. به هر جهت در حال حاضر Trezor برای اتریوم نیز، در رابط کاربری MyEtherWallet، قابل استفاده است. همچنین این دستگاه، اتریوم را به صورت آفلاین در یک تراشه امن ذخیره می‌کند، که فقط با پسورد شما فعال می‌شود.بسیار سبک و قابل حمل است. در سه رنگ سیاه، خاکستری و سفید موجود بوده و قیمت آن ۹۹ دلار است.

۳. کیف پول دسکتاپ اتریوم:  EXODUS

کیف پول EXODUS اولین رتبه را بین کیف پول های دسکتاپ اتریوم دارد که چند ارز مختلف را پشتیبانی می‌کند. این کیف پول رایگان بوده و رابط کاربری جذابی دارد. به محض اینکه Exodus را باز می‌کنید یک نمودار دایره ای که حاوی اطلاعات کامل ارزهای دیجیتالی شماست، نشان داده می‌شود. هفت ارزدیجتال، از جمله اتریوم را پشتیبانی می‌کند و اولین کیف پول دسکتاپ است که از امکان برقراری ارتباط داخلی با ShapeShift، برای تبادل ارز استفاده می‌کند.

هر چند که در هنگام استفاده از Exodus همیشه باید به اینترنت وصل باشید، اما نگران نباشید چون کلیدهای تبادل خصوصی هرگز از آن سیستم بیرون نمی‌رود. امکاناتی مثل پشتیبان گیری از کلید های خصوصی وجود دارد که در هنگام نیاز، به شما امکان بازیابی موجودی را از طریق ایمیل می‌دهد.

ویژگی های Exodus:

از سیستم عامل های Mac, Linux و  Windows پشتیبانی می‌کند.

از قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمیکند.

برای کار با این کیف پول به ایمیل شخصی نیاز خواهید داشت.

۴. کیف پول موبایل اتریوم: JAXX

کیف پول Jaxx، یک کیف پول برای ارزهای مختلف است که توسط یک شرکت کانادایی به نام Decentral ارائه شده است. این کیف ۱۳ ارز از جمله اتریوم را پشتیبانی کرده و دارای طراحی چشم‌نواز و امکانات امنیتی زیادی است.

در کیف پول Jaxx، کلید های تبادل خصوصی هرگز به بیرون از دستگاه منتقل نمی‌شوند و امکاناتی مثل seed برنامه، به شما امکان بازیابی موجودی را در هنگام نیاز می‌دهد. توسعه دهندگان بی‌نظیر این کیف پول کاملا خلاق بوده و از محصول خود پشتیبانی به عمل می‌‌آورند.

ویژگی های Jaxx:

پشتیبانی از سیستم عامل های:

Desktop (Windows, Mac OS, Linux), Extension (Chrome, Firefox), Mobile/Tablet (Apple, Android)

در این کیف پول نیازی به ثبت نام و واگذاری اطلاعات شخصی نیست.

از قراردادهای هوشمند پشتیبانی به عمل می آورد.

در نسخه های Android, iOS, Mac OS, Windows, Linux موجود بوده و به زودی کیف پول سخت افزاری آن نیز به بازار خواهد آمد.

۵. کیف پول دسکتاپ اتریوم: MIST

کیف پول mist رسمی اتریوم است. وقتی Mist را نصب می‌کنید، برای اینکه با کل گره‌های اتریوم همگام شود، مدتی طول می‌کشد و پس از آن شروع به کار می‌کند. بعد از همگام سازی از شما می‌خواهد که یک پسورد امن وارد نمایید.

شما می‌بایست این پسورد را به خاطر داشته باشید، زیرا بدون آن هیچ راه دسترسی به برنامه وجود نخواهد داشت. از اینجا به بعد برنامه شبیه کیف پول های دیگر است و در آن شما به کلیدهای تبادل خصوصی و عمومی برای انتقال تراکنش دسترسی خواهید داشت.

نگران کلید خصوصی نباشید چون همیشه روی دستگاه باقی می‌ماند. Mist نیز از امکان ShapeShift، به صورت داخلی برای تبادل سایر ارزها استفاده می‌کند.

ویژگی های Mist:

در این کیف پول نیازی به ثبت نام و واگذاری اطلاعات شخصی نیست.

از قراردادهای هوشمند پشتیبانی به عمل می آورد.

پشتیبانی از سیستم عامل های : Mac, Linux و  Windows

۶. کیف پول دسکتاپ اتریوم: METAMASK

این کیف پول در یک مرورگر برای دسترسی به شبکه اتریوم عمل می‌کند. نه تنها شما قادر به دریافت و ارسال اتریوم هستید، بلکه به شما اجازه دسترسی به اپلیکیشن های غیر متمرکز اتریوم را هم می‌دهد. طراحی هوشمندانه‌ای دارد و شما می‌توانید به سرعت بین شبکه‌های اصلی و تستی اتریوم تغییر وضعیت دهید.

کلیدهای تبادل خصوصی بوسیله پسورد رمزنگاری شده و روی دستگاه ذخیره می‌شوند و شما می‌توانید در هر لحظه از آنها خروجی گرفته یا آنها را به جای دیگری منتقل کنید.

ویژگی های MetaMask:

در این کیف پول نیازی به ثبت نام و واگذاری اطلاعات شخصی نیست.

از قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمی‌کند.

پشتیبانی از نرم‌افزارهای Firefox و Chrome extensions

۷. کیف پول وب اتریوم: MY ETHER WALLET

کیف پول MyEtherWallet با دیگر کیف پول های وب کمی متفاوت است. دلیل آن این است که در اینجا شما روی کلید خصوصی اتریوم از طریق سیستم خود، کنترل خواهید داشت. این برنامه با کد متن باز بوده و سرور آن توسط هیچ شخص سومی کنترل نمی‌شود و به شما اجازه نوشتن و دسترسی به قراردادهای هوشمند را می‌دهد. در داخل خود به راحتی امکان تبادل بیت کوین و اتریوم را دارد. همچنین می‌توانید از طریق این مرورگر با دسترسی به Trezor یا Ledger Nano S به موجودی خود دسترسی پیدا کنید.

ویژگی های MyEtherWallet

در این کیف پول نیازی به ثبت نام و واگذاری اطلاعات شخصی نیست.

از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند.

پشتیبانی از برنامه های: شبکه جهانی وب و Chrome extensions

۸. کیف پول وب اتریوم: COINBASE

کیف پول coinbase پول نیز یکی از پرطرفدار ترین کیف پول های بیت کوین است که پشتیبانی از اتریوم هم امسال به آن اضافه شده است. روش ارزان و سریعی است برای نگهداری اتریوم که در کشورها خاصی سرویس می‌دهد.

** هشدار:‌ این وب سایت به کشور ایران هیچ گونه خدماتی ارائه نمی کند.

از طریق این لینک می توانید چک کنید آیا در کشور شما سرویس می‌دهد یا خیر. اگر جواب مثبت بود می‌بایست مراحل زیر را دنبال کنید تا بتوانید از Coinbase استفاده کنید:

در Coinbase ثبت نام کنید.

آدرس (کلید تبادل  عمومی) را بگیرید.

ETH خود را به آدرس عمومی Coinbase بفرستید.

ETH خود را در Coinbase ذخیره کنید.

هرچند اشکالی که در اینجا وجود دارد این است که کنترل کلید تبادل خصوصی در اختیار شما نیست، چرا که در هاست سرورهای میزبان (Coinbase) ذخیره می شود؛ به عبارت دیگر راهی برای ذخیره ETH در کوتاه مدت است، اما اگر برنامه نگهداری طولانی مدت اتریوم را دارید بهتر است از روش های دیگری نظیر کیف پول کاغذی یا سخت افزاری مانند Ledger Nano S استفاده کنید.

ویژگی های Coinbase

در این کیف پول ثبت نام کامل و ارائه ایمیل ضروری ست. (تایید محل سکونت از طریق شماره موبایل نیز اجباری است)

از قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمی کند.

پشتیبانی از سیستم عامل های : شبکه جهانی وب, Androidو iOS Apps

۹. کیف پول کاغذی اتریوم: ETHAdress

اگر با کیف پول کاغذی راحت هستید، می توانید از پروژه متن باز ETHAddress برای ایجاد این نوع کیف پول استفاده کنید. در کیف کاغذی هر دو کلید تبادل خصوصی و عمومی روی کاغذ چاپ می‌شود. در اینجا امکان رمز گذاری کردن کلید خصوصی نیز وجود دارد. این ارزان ترین شکل ذخیره است.

ویژگی های کیف پول ETHAddress:

در این کیف پول نیازی به ثبت نام و واگذاری اطلاعات شخصی نیست.

از قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمی‌کند.

پشتیبانی از نسخه: کاغذی

۱۰. کیف پول سخت افزاری اتریوم: KEEPKEY

کیف پول KeepKey، با قیمت ۱۲۰ دلار گران ترین کیف پول سخت افزاری اتریوم است. این کیف نیز اتریوم شما را در محیطی امن و به صورت آفلاین نگهداری کرده و همان امکانات Ledger Nano S یا Trezor را ارائه می دهد. نمایشگر بزرگتری از آن دو دارد و کمی سنگین تر است (برای حمل مناسب نیست). بدنه پلاستیکی، آن را از صدمات ناگهانی در برابر سقوط  محافظت می کند و اگر رابط کاربری اش را دوست داشته باشید ممکن است برای شما مناسب باشد.

خرید و فروش اتریوم

گرایش کاربران ایرانی برای سرمایه گذاری و خرید اتریوم نیز ما را بر آن داشت تا خدمات خرید و فروش اتریوم را به صورت 24 ساعته برای شما عزیزان به صورت سیستمی و با پرداخت خودکار و لحظه ای فراهم کنیم.علاوه بر امکان خرید اتر، شرایط فروش اتریوم و تبدیل آن به ریال را هم برای شما فراهم ساخته ایم، تا در هر ساعت از شبانه روز قادر به فروش و نقد کردن آن باشید. چرا که یکی از شاخصه های تعیین سود و زیان در سرمایه گذاری در اتریوم، امکان خرید و فروش به موقع این ارز دیجیتال می باشد.

در ایران خرید و فروش اتریوم گسترش یافته است و مهم ترین موضوع برای شروع سرمایه گذاری در ارز رو به رشد اتریوم انتخاب یک مرجع و واسط مطمئن برای انجام تبادلات است. پی98 امنیت و سودآوری سرمایه گذاری شما را تضمین می کند.

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • ویژگی های سفارشی
  • زمینه های دلخواه
برای پنهان کردن نوار مقایسه، بیرون را کلیک کنید
مقایسه
preloader